Ongeacht de industrie is bedrijfssoftware nu een integraal onderdeel van de overgrote meerderheid van de bedrijven. Er zijn echter fundamentele, branchespecifieke verschillen tussen de gebruikte systemen. Daarom moet in het volgende een gedetailleerde blik op CRM-software voor scheepsmakelaars worden genomen. Ten eerste moeten echter enkele concepten worden gedefinieerd. 

Wat is CRM? 

De drie letters “CRM” zijn een afkorting voor customer relationship management. Als alternatief zijn de termen “customer relationship management” of “customer care” ook gebruikelijk. Dit is de consistente afstemming van een bedrijf of organisatie op haar eigen klanten, evenals het bijbehorende, systematische ontwerp van alle klantrelatieprocessen. 

Customer relationship management bestaat uit vier componenten: operationele CRM, analytische CRM, communicatieve CRM en collaboratieve CRM. De operationele CRM omvat alle activiteiten van de dagelijkse gang van zaken. Hier kunnen ook waardevolle gegevens worden verzameld, die vervolgens worden overgebracht naar het analytische CRM voor evaluatiedoeleinden. Uit de hier uitgevoerde analyses kunnen vervolgens aanbevelingen voor actie voor de operationele CRM worden afgeleid. 

Het communicatieve CRM vormt de interface naar de klant, waardoor een onderlinge uitwisseling mogelijk is. Ook hier kunnen gegevens worden verzameld, die vervolgens elders kunnen worden geëvalueerd. De collaboratieve CRM verwijst naar samenwerking in het kader van workflows. 

Wat is CRM-software? 

Een CRM-software ondersteunt bedrijven op al deze niveaus. Tegelijkertijd fungeert het als een digitale database voor alle klantinformatie. Deze kunnen door alle afdelingen worden bekeken door alle medewerkers met de juiste toegangsautorisaties. Omdat alle medewerkers in hetzelfde systeem met dezelfde juiste gegevens werken, worden misverstanden ook voorkomen. 

Aan de softwarekant bestaat een CRM-systeem meestal uit verschillende modules. Elke module omvat functies die meestal nodig zijn in een bepaald bedrijfsgebied.

Niet elk bedrijf profiteert echter evenveel van het gebruik van alle beschikbare modules. In plaats daarvan is het belangrijk om te overwegen welke modules nodig zijn om uw eigen CRM-processen aan de softwarekant in kaart te brengen.

Het is bijvoorbeeld ook mogelijk dat sommige bedrijven CRM-software nodig hebben met een bijbehorende social media-verbinding. Bedrijven zonder aanwezigheid op sociale media kunnen daarentegen verschillende vereisten hebben. Zo kan de mogelijkheid van een koppeling met een webshop in e-commerce software van bijzonder belang zijn. Uiteindelijk heeft elk bedrijf individuele vereisten. Om deze reden kunnen er geen algemene aanbevelingen worden gedaan met betrekking tot het scala aan functies. 

Niettemin zijn er enkele fundamentele overeenkomsten tussen de vereisteprofielen van verschillende ondernemingen binnen dezelfde bedrijfstak. Daarom moet in het volgende een nadere blik op met name scheepsmakelaars worden gegooid. 

Scheepsmakelaars: een overzicht 

De term “scheepsmakelaar” verwijst naar een bedrijf dat zich voornamelijk bezighoudt met de aan-en verkoop van schepen,evenals chartering en scheepsafhandeling. Dit laatste wordt ook wel verduidelijking genoemd. Een zogenaamde clariter of clearing agent verzorgt de opruiming van het schip in de haven. Dit beroep is ondergeschikt aan de beroepsgroep van cargadoors. Clarikers zijn dus altijd scheepsmakelaars. Scheepsmakelaars in het algemeen kunnen echter ook actief zijn op andere gebieden dan lucidisatie. 

Een scheepsmakelaar ontvangt een commissie voor het regelen van transacties. Dit wordt meestal berekend als een bepaald percentage op de lading, de aankoopprijs van het schip of een overeengekomen tijdsgrafiekhuur. 

CRM-software voor scheepsmakelaars 

Het wordt duidelijk dat dit een industrie is met zeer specifieke processen. De CRM-markt is echter zeer divers. Er zijn tal van CRM-providers die gespecialiseerd zijn in de vereisten van specifieke industrieën of niches. In de regel beschikken deze aanbieders over de juiste expertise in de ondersteuning en implementatie van softwareprojecten in de betreffende branche. 

De systemen zelf zijn meestal al afgestemd op de eisen van de industrie in de standaardversie. Dit betekent dat er geen of slechts enkele sectorspecifieke aanpassingen hoeven te worden gedaan. In het geval van systemen die ver van de industrie verwijderd zijn, zijn vaak tal van dure aanpassingen nodig. 

Voordelen van CRM-software voor scheepsmakelaars 

Het gebruik van een geschikte CRM-software voor scheepsmakelaars kan gepaard gaan met tal van voordelen. Processen van de gehele verkooppijplijn kunnen bijvoorbeeld worden geoptimaliseerd. Zo hebben bedrijven en medewerkers altijd overzicht welke processen al efficiënt verlopen en waar optimalisatie nodig kan zijn. 

Daarnaast kan een geschikte CRM-software het personeel ontlasten bij het uitvoeren van administratieve werkzaamheden. Aan de softwarekant wordt vooral gebruik gemaakt van automatisering. Dit geeft medewerkers extra capaciteit om gerichter taken op zich te nemen. 

Conclusie: Voordelen van een branchespecifieke CRM-software 

Samengevat kan worden gesteld dat bedrijven in elke branche kunnen profiteren van het gebruik van CRM-software. Om het systeem echter zijn volledige potentieel te laten ontwikkelen, moet het ook zijn ontworpen voor gebruik in de respectieve werking. Aansluiting bij de industrie speelt hierbij een essentiële rol. Uiteindelijk moet ervoor worden gezorgd dat een potentieel systeem alle CRM-processen van een bedrijf in kaart kan brengen. Anders kan het “omzeilen” van het systeem leiden tot inefficiënties. 

Als een geschikt systeem wordt geselecteerd, kan het een aanzienlijke toegevoegde waarde hebben voor het bedrijf. Door bestaande processen te optimaliseren en hun eigen klanten beter te begrijpen, kunnen bedrijven hen gerichtere aanbiedingen doen. Zo kan het gebruik van geschikte CRM-software uiteindelijk ook een belangrijke bijdrage leveren aan ondernemerssucces.

Pin It on Pinterest